مقالات

خمیر سیلیکون چیست؟

معرفی خمیر سیلیکون

قبل از اینکه شما را با خمیر سیلیکون آشنا کنیم بهتر است اطلاعاتی نسبت به اهمیت آن در اختیار شما قرار دهیم. تصویری که در قسمت زیر مشاهده می‌کنید مربوط به پردازنده مرکزی است. این قطعه یکی از مهم‌ترین قطعات موجود بر روی دستگاه‌هایی همچون تلفن همراه، کامپیوتر، لپ تاپ و غیره می‌باشد. یکی از موارد بسیار مهم این است که پردازنده مرکزی گرما تولید می‌کند و تا به امروز هیچ کدام از شرکت های بزرگ مانند Intel و AMD نتوانستند این مشکل را برطرف کنند اما با خمیر سیلیکون می توان بخشی از این گرما را کاهش داد. توجه داشته باشید که گرمای تولید شده توسط پردازنده مرکزی می‌تواند آسیب جدی به کامپیوتر، لپ تاپ و یا تلفن همراه شما وارد کند. این مسئله در لپ تاپ و کامپیوتر بیش‌تر به چشم می‌خورد.

در ادامه بهتر است بدانید بر روی پردازنده مرکزی یک فن خنک کننده قرار دارد که این فن خنک کننده دارای یک لایه هیت سینک آلومینیومی است. زمانی که شما از خمیر سیلیکون استفاده می‌کنید فن موجود بر روی پردازنده مرکزی می‌تواند 10 الی 20 درجه گرما را بیش‌تر کاهش دهد. این مسئله کاملا به خمیر سیلیکون شما بستگی دارد. شاید برای شما سوال پیش بیاید که خمیر سیلیکون از چه جنسی است و در ساخت آن چه متریالی استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که خمیر سیلیکون یا گریس گرمایی یک نوع خمیر و چسب رسانای گرمایی محسوب می شود که از یک نوع پلیمر ساخته می‌شود.

انواع خمیر سیلیکون

در این بخش از مقاله خمیر سیلیکون چیست قصد داریم شما را با انواع خمیر سیلیکون آشنا کنیم، توجه داشته باشید که خمیر سیلیکون در سه نوع مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شود. اولین نوع آن خمیر سیلیکون بر پایه فلز است، دومین نوع خمیر سیلیکون بر پایه سرامیک و سومین نوع که بسیار معروف می‌باشد خمیر سیلیکون بر پایه سیلیکون است. در ادامه هر یک از این خمیرهای حرارتی مورد بررسی قرار می دهیم تا شما اطلاعات دقیقی نسبت به هر کدام به دست بیاورید.

خمیرهای حرارتی بر پایه فلز

ابتدا به سراغ خمیر حرارتی بر پایه فلز می‌رویم. لازم به ذکر است بدانید بهترین خمیر سیلیکون موجود در بازار خمیر سیلیکونی است که بر پایه فلز تولید می‌شود. این نوع خمیر سیلیکون شرایط انتقال گرمای بیش‌تری را برای پردازنده مرکزی فراهم می‌کند. این نوع خمیر سیلیکون یک نوع گریس می‌باشد که در آن از ذرات بسیار ریز فلز استفاده شده است و چون فلز رسانای بسیار خوبی است می‌تواند بهترین گزینه برای انتقال گرمای پردازنده مرکزی محسوب شود.

خمیرهای حرارتی بر پایه سرامیک

در ادامه به سراغ خمیر حرارتی بر پایه سرامیک می‌رویم. این نوع از خمیر حرارتی هم محبوبیت زیادی دارد اما رسانای آن کمتر از خمیر سیلیکون بر پایه فلز است. توجه داشته باشید که این خمیر حرارتی دارای یک ویژگی منحصر به فرد می‌باشد که در دو نمونه دیگری وجود ندارد. خمیر حرارتی سرامیکی رسانه الکتریکی نیست در نتیجه شما اگر از این خمیر حرارتی استفاده کنید به هیچ وجه با مشکلات ناشی از رسانه الکتریکی در پردازنده مرکزی مواجه نخواهید شد.

خمیرهای حرارتی بر پایه سیلیکون یا همان خمیرهای سیلیکونی

آخرین خمیر حرارتی که قصد داریم به شما معرفی کنیم، خمیر حرارتی بر پایه سیلیکون است. این خمیر سیلیکونی بر خلاف تصورات تمامی افراد که فکر می‌کنند خمیر سیلیکون بر پایه سیلیکون از مابقی خمیرهای حرارتی بهتر است. باید ذکر کنیم که خمیر حرارتی بر پایه سیلیکون امروزه کاربرد زیادی ندارد اما یکی از معروف‌ترین خمیرهای سیلیکون موجود در جهان محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *